Sådan
behandler vi dine
personlige
oplysninger
Børn
og pårørende
Hos
Børnehaven Tussenelda har vi ofte brug for personoplysninger om dig,
når vi skal løse vores opgaver. Men vi bruger
kun dine personlige oplysninger,
når det er nødvendigt for,
at vi kan
løse vores opgaver.
Det
er vores ansvar at sikre, at du trygt kan overlade dine
personoplysninger til os. Det er et ansvar, vi tager alvorligt.
I
denne privatlivspolitik kan du læse mere om personoplysninger og om,
hvordan vi bruger dem i vores daglige arbejde.
Hvem
er vi?
Børnehaven
Tussenelda / Lis
Fjelstrup er dataansvarlig for de behandlinger vi foretager os af dine
personoplysninger, og du kan kontakte os ved hjælp af følgende
kontaktoplysninger:
Børnehaven
Tussenelda
Viborggade
15
2100
Ø
CVR-nr.:
46768213
Telefon:
35265020
Mail:
Tussenelda.bornehaven@gmail.com
Vores
databeskyttelsesrådgiver
(DPO), der bl.a. kan besvare spørgsmål om rettigheder, og hvordan vi
behandler
dine personoplysninger kan kontaktes på:
Mail:
DPOSI@kk.dk
Hvad
er vores formål med behandling af dine personoplysninger?
1.
Vi
behandler barnets
personoplysninger til at følge og understøtte barnets udvikling og
trivsel. Som
en del af barnets udvikling og trivsel, behandler vi i nogle tilfælde
personoplysninger
om barnet, til brug for særlige lærings- og udviklingstilbud og
sprogvurdering.
2.
Udover
det pædagogiske arbejde
med barnet, behandler vi personoplysninger om både barnet og forældre,
til den
daglige administration og forældrekontakt. Den daglige administration
består
blandt andet af administration af barnets plads i institutionen. Som en
del af
forældrekontakten, behandles oplysninger til brug for samarbejdet med
forældrene om barnet, og andre administrative opgaver.
Hvilke
personoplysninger har vi brug for?
Som selvejende
institution kan vi behandle følgende kategorier af personoplysninger,
når det
er nødvendigt for, at vi kan løse vores opgaver:
1.
Barnets
udvikling og trivsel |
|
|
Kategori |
Beskrivelse |
|
Almindelige
ikke fortrolige personoplysninger |
•
Adresser •
Navn •
Fødselsdato |
•
Anden
information •
Foto
og video |
Almindelige
fortrolige personoplysninger |
•
CPR-nummer •
Sociale
forhold* |
•
Familieforhold |
Følsomme
personoplysninger* |
•
Helbred •
Etnicitet |
•
Religiøs
overbevisning |
2.
Pladsadministration
og forældre/værgekontakt |
|
|
Kategori |
Beskrivelse |
|
Almindelige
ikke fortrolige personoplysninger |
•
Adresser •
Navn •
Kontaktoplysninger |
•
Anden
information |
Almindelige
fortrolige personoplysninger |
•
CPR-nummer •
Sociale
forhold* |
•
Familieforhold |
Følsomme
personoplysninger* |
•
Helbred •
Etnicitet |
•
Religiøs
overbevisning |
*Oplysninger
om
sociale forhold og følsomme
personoplysninger herunder oplysninger om helbred, etnicitet og
religiøs
overbevisning, behandles kun i særlige tilfælde, hvis det er nødvendigt
af
hensyn til barnets trivsel og udvikling.
Hvor
stammer personoplysningerne fra?
Som led i
vores daglige drift modtager vi personoplysninger fra flere kilder:
•
borgere, fx forældre
og værger
•
andre
kommuner, myndigheder, institutioner og virksomheder
Hvis vi
indsamler eller modtager oplysninger om dig fra andre, der ligger ud
over
ovennævnte oplysninger bliver du oplyst herom særskilt.
Hjemmel
Retsgrundlaget
for vores behandling af dine personoplysninger, findes primært i
Dagtilbudsloven.
I nogle tilfælde er vores behandling baseret på lovgivningen om
databeskyttelse.
Der er som udgangspunkt tale om følgende bestemmelser:
•
Dagtilbudsloven
§ 1, § 3a, stk. 3, § 4 [og § 44a, stk. 1.
•
Databeskyttelsesforordningen,
artikel 6, stk. 1, litra
a
•
Databeskyttelsesforordningen
artikel 6, stk. 1, litra e
•
Databeskyttelsesforordningen,
artikel 9,
stk. 2, litra
f
•
Databeskyttelsesloven
§
8, stk. 1 og stk. 2, og §
11, stk. 1.
Ifølge
reglerne i databeskyttelseslovgivningen må vi som offentlig myndighed
registrere og behandle per- sonoplysninger, når det er nødvendigt, og
kun som
led i vores arbejde som myndighed. Vi skal desuden opbevare sagens
oplysninger,
så vi efterfølgende kan dokumentere sagens forløb. Det følger af de
almindelige
forvaltningsretlige regler mv.
Ud over de
ovenfor nævnte bestemmelser, kan vores behandling af dine
personoplysninger i
nogle tilfælde ske på baggrund af særlige regler. Når der findes
sådanne
særlige reger, følger vi naturligvis også disse.
Samtykke og
tilbagekaldelse af samtykke
Når
personoplysninger er nødvendige for,
at
vi kan løse vores opgaver, skal vi ikke have dit samtykke.
Vi skal dog
have samtykke i særlige tilfælde for eksempel hvis vi ønsker at bruge
et
portrætbillede af dig på vores hjemmeside. Vi beder om dit samtykke, i
de
situationer hvor det er nødvendigt, før vi foretager den pågældende
behandling.
Du har til
enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage. Dette kan du gøre
ved at
kontakte os på de kontaktoplysninger, der fremgår ovenfor i første
afsnit.
Hvis du
vælger at trække dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af
vores
behandling af dine personoplysninger på baggrund af dit tidligere
meddelte
samtykke og op til tidspunktet for tilbagetrækningen. Hvis du
tilbagetrækker
dit samtykke, har det derfor først virkning fra dette tidspunkt.
Hvem deler
vi personoplysninger med?
Vi
videregiver personoplysninger, hvis det er nødvendigt for, at vi kan
løse vores
opgaver og naturligvis kun, når det er lovligt.
Vi kan for
eksempel overlade persondata til vores databehandlere (eksterne leverandører).
De behandler data i overensstemmelse med de
aftaler, vi har
indgået med dem, som blandt andet fastlægger,
at de kun må behandle personoplysningerne i
overensstemmelse med vores
instruktioner.
Vi kan
videregive personoplysninger til myndigheder,
organisationer, virksomheder og personer. Det kan vi for
eksempel gøre:
•
ved høring efter
forvaltningsretlige krav,
•
ved fremsendelse af
en afgørelse, eller
notater til brug for en afgørelse,
•
ved indberetning til
myndigheder, fx Skat,
•
ved pasning i anden
institution i forbindelse
med feriepasningsordning,
•
ved vurdering af
barnets evt. særlige behov
og støtte hertil,
I en række
tilfælde deler vi ikke-fortrolige personoplysninger med offentligheden,
journalister og andre interesserede. Det kan for eksempel ske ved vores
offentliggørelse af ikke-fortrolige personoplysninger på vores
hjemmeside mv
Det kan for eksempel ske udlevering af
oplysninger, som er omfattet af
aktindsigt.
Vi kan
bekræfte, at vi ikke overfører dine personoplysninger til modtagere
uden for EU
og EØS (tredjelande).
Hvornår
sletter vi dine personoplysninger?
Vi sletter dine
personoplysninger, når de ikke længere er nødvendige for, at vi kan
udføre vores arbejde. Dine personoplysninger
bliver som regel opbevaret lige så længe som den sag, de indgår
i. Det er i
de fleste tilfælde 1 år regnet fra når barnet forlader institutionen.
På enkelte
områder kan der være en kortere eller en længere slettefrist:
•
Længere
slettefrist kan forekomme grundet lovkrav, hvis det er nødvendigt
for løsningen af myndighedsopgaver.
•
Kortere
slettefrist kan forekomme i forbindelse med eksempelvis
tv-overvågning, hvor vi følger tv-overvågningslovens regel om, at
optagelserne
som udgangspunkt skal slettes senest efter 30 dage.
Dine rettigheder
Ud over
vores oplysningspligt, som er håndteret i denne privatlivspolitik, har
du efter
databeskyttelses-forordningen en række rettigheder i forhold til vores
behandling af oplysninger om dig.
Hvis
du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.
Ret til
indsigt i
dine oplysninger
Du har ret
til at blive oplyst om, hvilke personoplysninger vi behandler om dig og
til
hvilket formål, samt andre informationer, der kan give dig et overblik
over,
hvad vi anvender dine personoplysninger til.
Ret til
berigtigelse (rettelse)
Du har ret
til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
Ret til
sletning
I særlige
tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden
tidspunktet for
vores almindelige generelle sletning indtræffer.
Ret til
indsigelse
Du har i
visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige
behandling
af dine personoplysninger. Du har en ret til at bede om dokumentation
for, at
vores retsstilling har større betydning end din retstilling som
borger/registreret.
Ret til at
transmittere oplysninger (dataportabilitet)
Du har ret
til at få udleveret personoplysninger, som behandles om dig, såfremt
oplysninger er indsamlet på grundlag af et samtykke eller en kontrakt.
Du kan læse
mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes
rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
Dine
klagemuligheder
Du kan
kontakte os, hvis du ønsker at gøre brug af dine rettigheder eller
klage over
vores håndtering af dine personoplysninger. Hvis du er utilfreds med
vores svar
på din henvendelse, har du også mulighed for at klage til Datatilsynet
på www.datatilsynet.dk