Rammer
for Tussenelda.
Tussenelda er en børnehave
med
åbningstid fra 7.30-16.30
fire dagen om ugen og 7-16 om fredagen.
Vi er
normeret til 24 børn,
hvoraf to
af dem er basispladser.
Personalegruppen
består af:
1
leder 37 timer
1
pædagog 26 timer
1 pædagog 24 timer
1 medhjælper 31 timer
1
medhjælper 24 1/2 timer
Vi
er
en
selvejende institution, der hører under paraplyorganisationen Spia.
Børnehaven
blev oprettet i november 1973.
Vores
adresse er:
Børnehaven Tussenelda
Viborggade 15
2100 København Ø
Telefonnummer: 35 26 50 20
E-mail:
tussenelda.bornehaven@gmail.com
Hjemmeside:
www.tussenelda.dk
De fysiske rammer
Vi
bor
til leje i en
andelsboligforening med mulighed for at benytte en renoveret grøn gård.
Til
gården hører en
sandkasse og et mindre legemodul og vores egne cykler.
Vores
indendørs
fysiske forhold er relativt gode. Vi har to store stuer. Den ene stue
har legehus
i to etager med mulighed for vilde udspring på madras og en dejlig
klatrevæg.
Den
anden
stue giver
mulighed for mere stille og fordybende aktiviteter og bliver også brugt
til
spisning.
Praktiske oplysninger
Mødetid/hentetid
Vi
har et ønske om, at barnet kommer senest kl.
9.15 af hensyn til
planlagte aktiviteter kan sættes i værk.
Aftal
med
personalet
hvis behovet er til et senere mødetidspunkt, omvendt stilles børn og
personale
i en uheldig venteposition ved ture o.a.
Giv
besked ved fravær så tidligt som muligt, så har
vi mulighed for at
planlægge dagen derefter.
Vedrørende mad.
Ved
13.30-14 tiden
serverer vi et lettere måltid primært bestående af brød og frugt.
Ved
dette
måltid vil
vi gerne være ”forældrefri” mellem 13.30-14, da det skaber uro med
afhentning
ved maden.
Husk
et
stykke frugt
dagligt til frugtkurven, som skæres ud i løbet af morgenen.
Børnene
skal
medbringe deres egen madpakke, som er børnevenlig og en drikkeflaske.
Udeliv
Vi
prioriterer at
komme ud dagligt. Det er vigtigt for børnene at komme ud, hvor der er
mere
plads til fysisk udfoldelse og ”højere” til loftet. Samtidig mener vi,
det er
godt for børnene at få en masse frisk luft, på den måde undgår vi
forhåbentlig
flere sygdomsperioder. Vi benytter de omkringliggende legepladser i
området og
vores gård.
Legetøj
Vi
mener,
det er
uhensigtsmæssigt at medbringe legetøj hjemmefra.
Vi
synes,
det skaber
for mange konflikter og jalousi børnene imellem.
Og
vi
oplever en
stor frustration hos det enkelte barn, når tingene bliver væk.
Så
lad
det blive
hjemme.
Der
er
dog mulighed
for at tage en bamse/kæledyr med. Børnene har mulighed for at tage
bamsen frem
efter frokost. Vi appelerer til en bamse, som kan ligge i barnets rum i
garderoben og en ”lydfri” model.
Traditioner
Fastelavn
Vi
holder
fastelavn
indendørs i børnehaven. Børnene kommer udklædte hjemmefra.
Vi
slår
katten af
tønden om formiddagen og får lidt godter bagefter.
Julen
December
måned bærer
præg af juleforberedelser i det omfang børnene har lyst.
Juletræet
bliver
tændt og pyntet med børnenes klip.
Vi
holder
en
julefrokost, hvor børnene bidrager med egen favoritmad.
Der
holdes også et
julearrangement for børn og forældre.
Formålet
med vores
traditioner er at fremme en forståelse omkring det kulturelle i
traditionen og
ikke mindst at børnene oplever en fællesskabsfølelse i samværet med
andre
ligesindede.
Hallowen.
I
efteråret har vi
en dag, hvor specielt de ældste børn kan komme udklædte og vi hygger os
med
lidt anderledes indtagelse af godter om eftermiddagen.
Fødselsdage
Vi
holder
fødselsdag
i den uge, hvor barnet fylder år, det foregår om fredagen lige efter
frokost.
Her
synger vi en
sang, barnet får en gave og får lov til at dele lidt sunde godter ud
til
børnene.
Så
fremt
i som
forældre vil holde fødselsdag i privat regi med nogle af børnene, vil
vi gerne
have i afleverer invitationerne på privatadresserne og tænker over
princippet for
invitationen. Bestyrelsen har udarbejdet en henstilling til,
hvordan private fødselsdage kan håndteres. Dette af hensyn til børnene,
det gør
ondt ikke at blive inviteret.
Det
skal nævnes, at vi gør en undtagelse ved invitation af hele gruppen,
her er det
i orden at uddele invitationerne i børnehaven.
Pædagogiske værdier
Vi
har
valgt nogle
pædagogiske værdier, som vi finder centrale og relevante, for at vores
hverdag
i Tussenelda fungerer optimalt.
Omsorg.
Vi
anser
omsorg for
det enkelte barn som noget af det væsentligste i vores hverdag.
Selve
omsorgsbegrebet definerer vi på følgende måde:
-
At
barnet bliver set, hørt og forstået ud fra deres personlighed
-
At vi
møder barnet, hvor de er i deres udvikling/udfordringer og relationer
til andre
-
At vi
sikrer os, at barnet trives og giver plads til at dets fysiske og
psykiske
behov dækkes i løbet af dagen
-
At vi
som voksne ved, hvornår vi kan gå foran, ved siden af og bag ved barnet
-
At alle
føler sig velkomne i Tussenelda
-
At vi er
tydelige i vores måde at agere på
-
At vi
sørger for at skabe nogle trygge rammer, som barnet kan udvikle sig
indenfor
-
At vi
sørger for at have en god og åben kontakt tl børn og forældre
Alle
de
definerede
omsorgsindsatser er bundet af barnets relationer til de voksne og de
øvrige
børn og ikke mindst konteksten i huset. Vi anser det for vigtigt
løbende at
sætte omsorgen i fokus, altså snakke om hvordan det enkelte barn trives
og
hvordan vi kan understøtte barnets behov i situationen.
Som
voksen har vi en
speciel position i.f.t. at støtte barnet i udsatte situationer. Det kan
være
det nystartede barn, barnet der hyppigt er i konflikt med andre børn
eller det
store barn, der måske keder sig lidt. Alt sammen forskellige
situationer der
kalder på vidt forskellige handlemåder. Dog er der en fællesnævner,
idet barnet
har behov for nærvær og forståelse fra den voksne og barnet har brug
for at
blive set og forstået i de enkelte situationer.
Barn/barn
relationer
appellerer også til omsorg ind imellem. En af glæderne ved arbejdet med
børn er
deres ligefremhed og ærlighed. Ærligheden kan dog ind imellem vælte et
andet
barn omkuld, når det handler om afvisninger eller en svær
konflikthåndtering.
Det er en naturlig del af børnenes udvikling, at de skal lære at
interagere med
hinanden og ikke mindst udsætte egne behov og ind imellem lære at tøjle
de
verbale udsagn.
Der
hvor
vi ser, at
vi høster af vores omsorgsindsats er i de små dagligdags situationer.
Det
kan
være, hvor
de store hjælper de små, når de roser hinandens bamser, når de hjælper
hinanden
med madkasserne, når nye venskaber etableres, når de inviterer hinanden
med i
en leg, der ellers fungerede fint i forvejen. Og når der kommer en åben
invitation til at deltage i en ny leg.
Psykisk robusthed.
Det
at
være en del
af et børnehaveliv kræver en del af det enkelte barn på mange fronter.
Der er
mange børn og voksne, som barnet løbende skal forholde sig til og ikke
mindst
de daglige udfordringer med at være en del af fællesskabet og
deltagelsen i de
pædagogiske udfordringer.
Vi
har
defineret
psykisk robusthed på følgende måde:
-
Kunne
tåle almindelig modgang
-
Komme
tilbage til egen grundstemning, når barnet er ude af balance
-
Kunne
tåle almindelig modgang, de små stød i hverdagen
-
Kende
sig selv og sine egne sårbarheder
Vi
har en
opgave
i.f.t. løbende at være opmærksom på det enkelte barns trivsel og
psykiske
robusthed. Vi prøver efter bedste evne at understøtte barnet i at turde
mere og
i det hele taget blive klædt på til livets udfordringer. Det vi vægter
i.f.t.
at ruste barnet til en psykisk robusthed er følgende:
-
Lære
barnet at sætte ord på udsatte situationer, så der opstår en reflektion
over
handlingen
-
Lære at
udsætte egne behov, så den personlige kontrol langsomt forøges og
følelserne
kan tøjles på en hensigtsmæssig måde
-
Lære
barnet at sige til og fra, så barnets personlige grænse ikke overskrides
-
Tage
ansvar for sig selv ved små initiativer og lære barnet at være
selvhjulpen
-
Udfordre
barnet tilpas, så nye erfaringer kan lagres og nye succeser kan opnås
-
Opfrodre
barnet til at hjælpe andre og få en fornemmelse af glæden ved at hjælpe
Respekt/tolerance:
Med
respekt forstår vi at anerkende et andet menneske for dets
grundkerne/personlighed som menneske.
Vi
har alle forskellige baggrunde, vi handler og tænker forskelligt.
Netop en forskellig tilgang til børnehavens udfordringer og hverdag kan
ind
imellem kræve en snak om samme. Snakken kan åbne op for at få skabt en
indsigt
i den anderledes måde andre mennesker forholder sig til verden på. Med
denne
tilgang til det der er anderledes end en selv, håber vi på, at børnene
i højere
grad får respekt for andre mennesker handlinger.
Empati:
At
kunne handle empatisk vil sige at være i stand til at lytte, vise
interesse og være opmærksom på det andre mennesker forsøger at
kommunikere
gennem ord og kropssprog og på baggrund af dette forstå den andens
hensigt og
samtidig vise den anden at jeg har forstået dit budskab ved at lytte
interesseret.
At
være
tolerant og
respektere andre børns forskelligheder kræver en vedvarende aktiv
indsats for
både børn og voksne. Vi finder det vigtigt, at både børn og voksne
føler et
personligt ansvar i forhold til egne handlinger. Samspillet med andre
børn/voksne giver ind imellem anledning til konflikter, hvor det kan
være svært
at forstå et andet barns synspunkt. Vi prøver at skabe en forståelse
via dialog
om den konkrete situation, så børnene oplever, at verden kan anskues
fra andre
vinkler end sin egen og at der til tider kan findes alternative
løsninger på
konflikter. Det kan være en stor mundfuld for vores små børn at
anerkende et
anden synspunkt, når mange følelser er i spil i en konflikt. Så det er
en
vedvarende indsats gennem lang tid at skabe forståelse for hinandens
forskellige opfattelser.
Struktur og ikke voksenstyret
aktivitet:
Vores
tilrettelæggelse af hverdagen bærer præg af en rimelig grad af
struktur. Vores
hensigt er at skabe balance mellem struktur og ikke voksenstyret
aktivitet.
Både
struktur og
ikke voksenstyret leg oplever vi som nogle gode rammer for at støtte
børnenes
udfoldelsesmuligheder i børnehaven.
I
praksis
holder vi
et ugentligt møde, hvor vi planlægger den kommende uges aktiviteter.
Et
væsentligt
arbejdsredskab er vores børnesedler, hvor vi næsten dagligt opdeler
børnene ud
fra venskaber, behovet for nye venskaber, udviklingszone og behov for
støtte.
Samtidig er der en stillingtagen til de mere udsatte børns behov i.f.t.
de
forskellige aktiviteter.
Vi
oplever
strukturen giver både børn og voksne en tryghed i dagligdagen, da dagen
langt
hen af vejen er mere forudsigelig.
Når den voksne overlader tøjlerne til børnene selv
og træder i
baggrunden for at lade børnene selv definere deres leg/aktivitet giver
det
barnet en række udviklingsmuligheder, som det ikke har under
voksenstyrede og
mere planlagte aktiviteter. Her lærer børnene selvstændighed, udvikler
deres
legefærdigheder og styrker deres venskabsrelationer. Det er vigtigt, at
børnene
leger på egen hånd, idet børn udvikler sig gennem legen. Det er dog
vores
ansvar som voksne at være opmærksom på, hvordan legen og relationen er
i
gruppen. Skulle der opstå en konflikt observerer vi, og om nødvendigt
træder vi
til og hjælper børnene med at løse konflikten.
I
legen
får barnet
mulighed for at bearbejde sine oplevelser og får på denne måde en
lejlighed til
at lære sig selv og sine omgivelser at kende. Både i de planlagte
aktiviteter
og den ikke voksenstyrede aktivitet vil vi forsøge at tilbyde nogle
rammer, der
giver mulighed for læring.
I
vores
tilrettelæggelse af børnenes dagligdag i institutionen finder vi det
vigtigt
hele tiden at vurdere hvordan vægtningen af henholdsvis voksenstyrede
og ikke
voksenstyrede aktiviteter er mest hensigtsmæssig.
Der
forekommer ofte
en kobling mellem det voksenstyrede og børnestyrede, både i legene,
projekterne..
Børnene er med deres gode fantasi ofte fantastiske til at bidrage med
forslag
til gode lege og aktiviteter..
Tillid og tryghed:
Det
er
vigtigt for
børnene at opleve tillid og tryghed i deres hverdag. De skal føle sig
set og
hørt af de voksne, således at fundamentet er i orden for at rette
interessen
mod de andre børn og danne venskaber. Vi er klar over, at de voksne er
et
spejlbillede for børnene - og at det kræver en vedvarende indsats at
bevare et
trygt miljø. Tilliden mellem barn og voksen og børnene imellem skabes
gennem de
relationer som opstår i løbet af barnets børnehaveliv. Den voksne må
sætte sig
grundigt ind i barnets baggrund og historie for at kunne handle
relevant
overfor barnet, således at barnet oplever sig set og forstået. Den
voksne skal
tilbringe tid sammen med det enkelte barn, hvor det er samværet, der er
det
primære. På denne måde vil der være en mulighed for, at der kan opstå
en
fortrolighed barn og voksen imellem.
Samtidig
må den
voksne være synlig og tydelig i sin kommunikationsform, så barnet altid
ved,
hvor det har den voksne.
Vi
mener,
at forudsigelig
og en rimelig grad af struktur er vigtige elementer i hverdagen for at
skabe en
vis grad af tryghed. Det at hverdagen er overskuelig, gør barnet i
stand til at
bruge sin energi på at lege og at forholde sig til de andre børn.
Venskaber:
Venskabet
med et
eller flere børn er et af omdrejningspunkterne for at børnene oplever
en god
dag. Vi deler ofte børnene i mindre grupper, dels for at styrke
venskabsrelationerne og dels for at give børnene en mulighed for at få
en
større forståelse for og muligvis interesse i de børn, som ikke
umiddelbart er
registreret i barnets bevidsthed.
Det
er
vigtigt for
et barn at have en god ven eller flere. Alt er straks lettere, når
barnet har
en at dele sine oplevelser med. I legen udvikler børnene mange
kompetencer:
eks. evnen til at forhandle og blive enige om legens tema og hvilke
roller, man
skal have.
Vi
vil
definere gode
venskaber på følgende måde:
- At
have et fællesskab med et andet barn
- Føle
en helt speciel glæde ved at lege med lige netop det barn
- Vise
og få tillid
- Have
fælles interesser
- Acceptere
forskelligheder hos hinanden, bruge forskelligheden konstruktivt
- ”Når
man hopper af glæde ved synet af en god ven”
Lige
præcis gode
venskaber gør børnenes leg til noget helt unikt.
Vi
betragter legen
som en lystbetonet aktivitet, hvor mange følelser kommer til udtryk.
Børnene
får bearbejdet deres oplevelser af verden og får dermed et mere
afklaret
forhold til, hvad de magter i forskellige situationer. Når barnets eget
perspektiv er i fokus, ser vi legen som en ideel platform til at lære.
Set
i et udviklingsperspektiv er barnets sociale kompetence meget i
fokus i legen. Ofte er legen en social begivenhed, hvor det handler om
at indgå
i et samspil med andre børn. Mere konkret bliver barnet afprøvet i sin
måde at
håndtere konflikter og aflæse de øvrige børns signaler. Når barnet
løbende får
afprøvet sine styrker og svagheder i samspil med andre børn, mener vi
barnet
får en større bevidsthed omkring sin egen person og rolle i gruppen.
Det
at kunne lege i samspil med andre børn kræver et initiativ fra det
enkelte barn, til gengæld er gevinsten at føle et fællesskab og tryghed
i
gruppen.
Omvendt
er vi løbende meget opmærksomme på de børn, der ikke har lyst
til at lege med andre børn og hvad der ligger til grund for det? Vi drøfter løbende,
hvordan vi kan støtte
barnet i en venskabsrelation.
Spisning
Ved 11 tiden begynder vi
oprydningen,
vasker hænder og
børnene indfinder sig efterhånden ved bordene, hvor de har faste
pladser ved
frokosttid.
Børnene pakker deres mad
ud og
spiser, som de har lyst. Når
de fleste er nogenlunde færdige, rydder børnene deres ting op og leger
videre.
Et oplagt tidspunkt for en god snak om stort og småt i den trygge
gruppe.
Modtagelse af nye børn
Når
et barn starter i børnehaven, er det utroligt vigtigt, at det får
så rolig en start som muligt, da meget hos os foregår anderledes end
barnet er
vant til. En af de voksne bliver kontaktperson i den første tid for
barn og
forældre. Så vidt det er muligt, er det vores intention at skabe en
ramme, hvor
barnet lidt efter lidt bliver præsenteret for børnehavelivet. Vi vægter
at dele
børnene og kun have en lille gruppe børn i institutionen, når barnet
møder ind
de første par dage, således at der er mere ro og tid til at tage sig af
det nye
barn og dets forældre.
For
at få kendskab til barnets baggrund kræver det en god daglig dialog
med forældrene. I det hele taget er det vigtigt at have en god dialog,
så vi
kan få opbygget et tillidsforhold.
Hvis
der skulle opstå et problem, håber vi I har tillid til at gå til
os og det samme kan i forvente af os.
Forældresamarbejde
Den daglige kontakt, både ved aflevering og
når børnene hentes, vægter vi en snak om stort og småt. Via dialogen
kan vi få
et mere nuanceret kendskab til barnets verden og dermed større
forståelse for,
hvad der ligger til grund for barnets handlinger. Vi forsøger at være
så
tilgængelige som muligt både morgen og eftermiddag.
Tag endelig fat i os, hvis I har brug for en
snak under lidt færre øjnes tilstedeværelse. Omvendt er det også
almindelig
praksis for os at bede om en snak, hvis vi oplever en problemstilling
hos
barnet, som kræver en dialog med jer.
Det aller vigtigste i vores samarbejde
er, at
vi lærer hinanden at kende og dermed få skabt et tillidsforhold, hvor
både
glæder og udfordringer kan drøftes.
Forældremøder
Vi holder forældremøde i efteråret, hvor der
almindeligvis vil være en foredragsholder tilstede.
På mødet vil vi sætte fokus på igangværende
pædagogiske tiltag og vores arbejde med den styrkede læreplan. Der vil
blive
afholdt valg til bestyrelsen, hvor formanden for bestyrelsen fortæller
om
bestyrelsesarbejdet.
Ca 2 gange årligt holder vi en kaffedag
fra
kl. 15.30-17. Dette
er en god mulighed
for en uformel snak mellem personale og forældre og forældrene imellem.
Forældresamtaler
I foråret holder vi samtaler over nogle dage.
Disse samtaler giver mulighed for en dybere snak om barnet. Hvor er det
henne
udviklingsmæssigt, hvordan går det med barnets forhold til resten af
børnegruppen,
oplever forældre eller personale eventuelle problemstillinger som skal
drøftes
og handles på osv. Samtalerne giver forældre og personale en ide om, om
vi er
enige om barnets trivsel og mulige handlemuligheder kan drøftes. For
forældrene
giver vores fortællinger fra barnets hverdag en viden om, hvad barnet
foretager
sig, om barnets venskabsrelationer og udvikling i det hele taget.
Selvfølgelig
fortælles der også historier fra barnets hverdag i den daglige dialog
med
familien, men dialogen bliver en anden når man uforstyrret kan fordybe
sig i en
snak om barnet.
For de kommende skolebørn finder denne
samtale sted i efteråret.
Bestyrelsen
Bestyrelsen har det overordnede ansvar for
institutionen, herunder økonomi og personale og er endvidere ansvarlige
for, at
lovgivningen på området overholdes.
Bestyrelsen består af 5 forældrevalgte
repræsentanter, som vælges for en 2 årig periode.
Bestyrelsen vælger selv sin formand og
næstformand. Der afholdes almindeligvis 4 møder om året. Bestyrelsen
har tavshedspligt.
På hvert møde er der nogle faste punkter
på
dagsordenen, hvor fokus ligger på de pædagogiske overvejelser og de
konkrete
pædagogiske aktiviteter samt budgettet.
Netværkssamarbejde.
Vi
er 13
selvejende
institutioner på østerbro, der har et tæt samarbejde omkring de
opgaver, der
udmeldes fra forvaltningen. Det handler om samarbejdet omkring
lukkedagene,
ressourceteam omkring udsatte børn og ferielukninger.
Børn
med særlige behov/basispladser.
I
Tussenelda har vi
to basispladser til rådighed for børn, der via visitationsudvalget er
visiteret
til dem. Det er børn med forskellige behov for lidt ekstra støtte i
hverdagen.
Når
vi
modtager et
basisbarn, bruger vi meget energi på at afdække barnets personlighed og
behov
for støtte i børnehaven.
Vi
taler
løbenede
sammen omkring basisbørnene for hele tiden at vurdere i hvilken
retning, vi
skal arbejde med børnene.
Det
pædagogiske
arbejde foregår primært i et inkluderende miljø, d.v.s. der er fokus
på, at
basisbørnene kan indgå i et fællesskab med de øvrige børn, dog med et
særligt
hensyntagen til børnenes
udfordringer.
Børnegruppen
deles
to gange i løbet af dagen. Her er mulighed for ekstra fordybelse i pæd.
udfordringer.
Derudover
er der
mulighed for et tæt samarbejde med PPR i den alm. praksis og ved vores
netværksmøder i fællesskab med forældrene og PPR.
Når personalet bliver
opmærksomt på et udsat
barn, der tilsyneladende ikke er helt alderssvarende udviklingsmæssigt
eller på
anden måde virker ude af balance, forsøger vi at afdække
problemstillingen. Vi
laver observationer og drøfter barnet løbende, hvorefter vi internt
laver en
samlet vurdering af, hvad problemstillingen er for det enkelte barn.
Vi kontakter forældrene
med henblik på en
samtale omkring problemet. Denne samtale lægger op til en dialog
omkring det
videre forløb med barnet. Det er umådeligt vigtigt, at både forældre og
personale er afklaret med, hvordan vi griber problemet an, så vi i
fællesskab
kan give barnet de mest optimale handlemuligheder.
Når et barn har nogle
udfordringer kan vi
trække på vores ressourceteam, som består af tværfaglige personer, som
kan give
sparring på barnets udfordring.
Derudover har vi
mulighed for at drøfte
udfordringen ved netværksmøder med PPR`s personale.
Med vores basisbørn holder vi faste
netværksmøder, hvor psykologen almindelivis deltager.
Tosprogede
børn og
sprogvurdering.
Indimellem har vi nogle
tosprogede børn i
gruppen. Definitionen af tosprogede børn indebærer, at begge forældre
har et
andet modersmål end dansk. Når det er tilfældet ligger der en
ekstraordinær
opgave i forhold til at sprogstimulere barnet.
Det specifikke
pædagogiske arbejde ligger i
løbende at være meget opmærksom på den sproglige udvikling og sørge for
at
skabe tilbud og rammer, der appellerer til sprogligt stimulerende
aktiviteter.
Ved modtagelsen af
barnet, forsøger vi at
skabe tryghed og dermed få opmuntret til at udtrykke sig sprogligt.
Hvis det er
muligt, prioriterer vi at sætte ekstra voksenressourcer på i
opstartsforløbet.
Dette for at få præsenteret hverdagen og de mange nye begreber for
barnet.
Vi har beskrevet vores
bud på
sprogstimulerende aktiviteter i læreplanen. Forskellen på disse børn og
andre
er, at aktiviteterne skal praktiseres i større omfang. Så mere konkret
handler
det om at få sat ord på verden og ikke mindst begreberne. En mulig måde
at
arbejde mere intensivt med børnene, er ved at prioritere mindre grupper
af børn
til de pædagogiske aktiviteter.
Børnene bliver på lige
fod med andre børn
vurderet i.f.t., om de har behov for at blive sprogvurderet.
Den sprogansvarlige pædagog tager i
fællesskab med personalet stilling til, om der er behov for en
sprogvurdering.
Sprogvurderingerne kan finde sted en gang årligt fra 3-6 år.
Sprogvurderingerne
vil altid foregå i tæt samarbejde med forældrene. Hvis sprogvurderingen
indikerer et behov for ekstra støtte, udarbejdes en handleplan.
Formålet er
rent sprogligt at hjælpe barnet til at være skoleparat.
Skoleparathed
Vi
har
udarbejdet et
bud på, hvad vi anser som hensigtsmæssigt at kunne som kommende
skolebarn.
Man
kan
sige, at de
kompetencer der er opstillet i dette afsnit om skoleparathed er en
slags pejlemærker,
når vi tænker i forhold til barnets udvikling. Igen vil vi understrege,
at
selvfølgelig er barnets kompetencer og udvikling mere komplekse end det
nedenstående. Skoleparathedskompetencerne er ikke konstant i fokus i
det
daglige arbejde, men de danner et godt fælles grundlag for de
forældresamtaler
vi har i efteråret, der handler om barnets skoleparathed. På mødet
lægger vi op
til en dialog omkring barnets styrker og udfordringer i.f.t.
skoleparathed.
I
børnehaven
vurderer vi et barns skoleparathed ud fra, hvorvidt det har udviklet de
kompetencer, der er fordelagtige for at få udbytte af sin skolestart.
De
kompetencer eller områder, som vi opfatter som centrale i forhold til
barnets
skoleparathed er barnets sociale kompetence, barnets selvhjulpenhed og
selvstændighed, barnets motorik og barnets sprog. Derfor vil vi nu
gerne
kommentere og uddybe de pågældende kompetencer:
Social kompetence
En
af de
kompetencer, som barnet skal have udviklet for at være skoleparat, er
den
sociale kompetence. Vi forstår kompetence, som at barnet har tillid til
sig
selv, at det ønsker at skabe og fastholde relationer til andre børn og
voksne,
og at det vil og kan tage del i fælles aktiviteter. Det er vigtigt, at
barnet
magter social kompetence i skolen for at både det enkelte barn og hele
klassen/gruppen trives og har det godt, men også i forhold til en
læresituation
og til at samarbejde er social kompetence et vigtigt fundament.
Vi
vurderer barnets
skoleparathed ud fra dets evne til at:
§
Give
plads til andre og tage hensyn til andre.
§
Lytte og
tage imod en fælles besked og skærpe opmærksomheden mod omverdenen.
§
Affinde
sig med spilleregler i leg og spil.
§
Modtage
krav og udfordringer, der passer til barnets alder.
§
Turde
indgå i noget nyt og turde prøve noget nyt, for eksempel en lille
opgave.
§
Turde
træde frem, for eksempel turde foreslå noget, turde give udtryk for
sine behov.
Selvhjulpenhed
Et
andet
område som
det kommende skolebarn skal kunne mestre, er selvhjulpenhed. I skolen
er der
kun en voksen til mange børn. Den voksne har ikke mulighed for at
hjælpe hvert
enkelt barn hele tiden. Det forventes for eksempel, at det skoleparate
barn i
det store og hele kan føle og reagere ud fra sine basale behov. Det
skoleparate
barn har brug for at være selvhjulpent i mange forskellige situationer
i
skolen. Vi har nedenfor blot nævnt nogle eksempler og situationer i
skolen,
hvor det er hensigtsmæssigt at barnet kan:
§
Lytte
til egne behov og søge dem opfyldt ved egen handling. For eksempel
drikke vand,
når man er tørstig.
§
Overskue
hvor tingene er og hente dem selv.
§
At
overskue at spørge om hjælp, klare toiletbesøg, tørre sig selv og vaske
hænder.
§
Tage tøj
på og af.
§
Holde
styr på sine ting, for eksempel rygsæk, madkasse, hue, vanter,
hjemmesko og des
lige.
§
Overskue
spisesituationen. Det vil sige at overskue, at skulle vaske hænder,
madkasse og
oprydning.
§
Modtage,
forstå og reagere på fælles beskeder.
§
I et
vist omfang selv rydde op efter leg, spil og anden aktivitet. For
eksempel at
kunne sætte prop på limen, sætte sakse på plads, sætte propper på
tuscherne.
§
Overskue
hvor tingene er og hente dem selv.
Motorik
Barnets
motoriske
udvikling handler dels om, hvordan barnet er i stand til at bruge sin
krop, men
også om hvordan barnet opfatter og integrerer de sanseindtryk det får
udefra
samt hvordan det reagerer på dem. Det handler med andre ord ikke blot
om kroppen
men i høj grad om samspillet mellem hjerne og krop. Derfor har barnets
motoriske udvikling også stor betydning for skoleparathed. Barnet skal
i skolen
være i stand til at sidde stille i et vist tidsrum og samtidig
koncentrere sig
om at lytte, klippe, spise sin mad eller noget andet og i forhold til
selvhjulpenhed spiller den motoriske udvikling også ofte en central
rolle. Vi
har nedenfor beskrevet konkrete eksempler på motoriske færdigheder, som
barnet
vil drage nytte af at bruge i skolen. Det er at:
§
Gå på
toilettet selv.
§
Have
styr på sit overtøj og kunne tage det af og på selv.
§
Have
styr på sin skoletaske, bære den og åbne den selv.
§
Vide
hvor madkassen er og åbne den selv.
§
Lægge
ting ned i tasken og tage ting op af tasken, imens det sidder på en
stol.
§
Sidde,
mens det spiser.
§
Sidde,
mens det lytter.
§
Skærpe
sin opmærksomhed, for eksempel at lytte og svare.
§
Sortere
sanseindtryk.
§
Holde på
en blyant og koordinere øje og hånd.
§
Kunne
klippe efter en streg.
§
Kunne
tegne efter en besked og koordinere øre og hånd.
§
Kunne
være med i fysiske lege.
§
Kunne
færdes indenfor skolens område, for eksempel fra et lokale til et andet
og til
og fra en skolegård.
§
Orientere
sig med en vis sikkerhed og kunne skærpe sin opmærksomhed for eksempel
på tur
og følge med.
Sprog
Det
sidste område i
vores lille information til jer om skoleparathed omhandler sprog og
skoleparathed. Sproget er en kompleks størrelse idet sprog dækker over
både de
verbale, det nonverbale sprog og endelig skriftsproget. De sproglige
færdigheder vurderer vi som særlige vigtige i forhold til
skoleparathed. Blandt
andet fordi de sproglige færdigheder er en vigtig forudsætning for at
indgå i
et fællesskab. Det er vigtigt at have en fælles bevidsthed om nogle
begreber
fordi de fungerer som et fælles udgangspunkt i en læresituation. Det er
også
vigtigt, at barnet kan udtrykke sine egne tanker og følelser i skolen
og
anvende sproget til at løse forskellige opgaver, problemer eller
konflikter i
skolen. Vi har sammenfattet dette plus andre færdigheder, som det er
vigtigt at
det skoleparate barn skal være i besiddelse af i skolen. Barnet skal
kunne:
- Foreslå
noget.
- Give
udtryk for sine behov og tanker.
- Rette
opmærksomhed på omverdenen, lytte og tage imod en fælles besked.
- Forstå
centrale begreber som farver, mængder, tidsbegreber, lokaliteter,
dagligdagssituationer (hvordan forløber en dag typisk).
- Have
et rimeligt ordforråd.
- Udvise
empati for at rette opmærksomhed på modpartens udtryk/svar og give
plads til det.
- Reflektere
over det som modparten siger og føre en dialog.
- Fortælle
et hændelsesforløb sammenhængende.
Alle
disse
færdigheder skal som sagt ses i en sammenhæng med barnets øvrige
udviklingsniveau.
Vi
afholder som
nævnt en konsultation i efteråret, hvor der kan tages endelig
stillingtagen til
skole eller ej for det kommende år.
Ved
denne
lejlighed
kommer vi ind på, hvordan vi/i oplever barnet og vi får et indblik i
jeres syn
på en kommende skolestart.
Der
ligger et
formaliseret koncept fra kommunen, som lægger op til en skriftlig
vidensdeling
omkring børnehavetiden. Det vil vi gennemgå på konsultationen og bede
om
tilsagn til en overlevering. Denne vidensoverlevering er ment som en
hjælp til
barnets møde med den nye verden.
Sundhedspolitik
Vi
mener
et barns
sundhed er afhængig af flere faktorer både rent fysisk og psykisk.
På
det
psykiske plan
oplever vi et barn som værende sund, når barnet er glad,
velafbalanceret,
bekymringsfri og dermed ikke stresset.
Mulige
måder vi kan
hjælpe barnet til at fungere optimalt på det psykiske plan er:
- Ved at vise ansvarlighed i
forhold til børnehavens rammer, vise hvem gør hvad
- Skabe tryghed ved ex.
synlige rammer og rutiner (mad, ture og information)
- Forebygge stress ved at få
skabt tillid mellem både børn og voksne
- Skabe gode rammer for at
lege og få skabt gode venskaber
- Være gode rollemodeller
Madpolitik
Børnene
kommer med
deres egen frokost, som vi spiser i fællesskab ved 11tiden.
Eftermiddagsmaden
varierer med brød, knækbrød og frugt.
I
løbet
af morgenen
skærer vi frugt ud, så børnene kan få stillet den lille sult.
Ved
alle
måltider
serverer vi vand til.
Vi
forholder os
almindeligvis fornuftigt ved indtagelse af sukker d.v.s. dagligdagen
bærer ikke
præg af sukkerholdige madvarer.
Fødselsdage
og
afslutninger:
- Ved
fødselsdage medbringer lidt frugt/figenstang, vi har forslag til lidt
sundt og lækkert.
- Vi
drikker vand til maden.
- Ved
børneafslutninger lader vi det være op til jer forældre, hvad der skal
indtages.Vi accepterer, det er den søde tand, der er i fokus.
- I
julemåneden vil der være lidt mere af det søde ved julesamlinger.
Bevægelse:
Vi
oplever det lille
barns bevægelse som værende en vigtig aktivitet for, at barnet kan føle
sig
godt tilpas. Vi mener både den fysiske bevægelse tilgodeser et behov på
det
mentale plan og har en gavnlig indflydelse på børnenes motoriske
udvikling.
Et
af
Tusseneldas
omdrejningspunkter er dagligt at få tilrettelagt vores hverdag, så
børnenes
behov for bevægelse bliver tilfredsstillet.
Vores mest almindelige prioriteringer i forhold til
bevægelse er:
- Være
ude hver dag
- Gå
til og fra legepladser
- Benytte
vores rum med mange mulige motorikting: udspring, hængekøje, rullebræt,
bolde o.a.
- Bruge
skov og div. legepladser i stort omfang
- Se
vores definering af motorik og bevægelse i læreplansdelen, som giver et
mere fyldestgørende billede.
- Personalegruppen
drøfter regelmæssigt børnenes motoriske udvikling på baggrund af vores
iagttagelser.
- Denne
viden er afsættet for en evt. øget opmærksomhed over for det enkelte
barns behov for yderligere udfordringer
- Det
aller vigtigste er dog glæden ved at bruge sin krop på mange måder
Hygiejne:
For
at
forebygge
sygdom har vi nogle faste rutiner omkring hygiejne:
- Håndvask før måltider og
madlavning
- Engangspapir til hænder og
næse
- Udluftning flere gange om
dagen bl.a. efter spisning
- Rengøring af legetøj og
hylder regelmæssigt
Inklusionspolitik.
Nedenstående illustrerer
hvad vi mener med en inkluderende praksis.
Vi
forsøger i det daglige at være opmærksom på, hvornår et
barn har det
mindre godt i
børnehaven og ud fra det
få sat fokus på, hvad der er hensigtsmæssigt at gøre.
Nedenstående
pinde
er nogle pejlemærker i forhold til at sikre os, at vi kommer hele vejen
omkring
det enkelte barns udvikling og behov.
Det gode børnefællesskab.
-
Barnet skal komme til noget
velkendt og trygt i børnehaven
-
Dagen skal byde på en grad af
forudsigelighed.
-
De gamle børn kan hjælpe med at
guide de nye børn i forhold
til kultur og normer
-
Arbejde hen imod at have en god
ven eller to
-
En anerkendende og god tone børn
og voksne imellem og en god
grundstemning
-
Være accepteret som den barnet er
og løbende arbejde med
konteksten ved udsatte børn.
Sikre det enkelte barns
udvikling og kompetencer kommer i spil.
-
Få en tilpas udfordring i.f.t
barnets behov rent
udviklingsmæssigt
-
Være systematiske i vores
iagttagelser og handlen på samme
(regelmæssig snak om børn, der ikke trives godt)
-
Sikre os vi kommer hele vejen
rundt om børnegruppen på
vores møder. Fast snak om 3 børn og
derudover de børn som har et akut
behov
for at blive drøftet.
Tidlig indsats og forebyggende indsats.
-
De daglige snakke omkring et
bekymringsbarn holde fokus fast
i, at vi skal være
opmærksomme
-
Delagtiggøre forældrene i vores
bekymring og få en dialog om
barnet
-
Afklare hvem der er tovholder ved
forældrekontakten i en
sårbar situation
-
Lægge en plan for, hvordan det
skal gribes an
Vores måde at handle i forhold til en
bekymring og udfordring med et barn.
-
Et barn mistrives
-
Få snakket sammen i
personalegruppen om, hvori bekymringen
ligger.
-
Få afklaret hvordan relationen er
mellem barnet og de voksne
og ud fra det give barnet de bedste betingelser
-
Det samme gælder relationen til
forældrene
-
Bekymringstiden
vil
almindeligvis være max 3 måneder,
i
denne tid arbejder vi på at få vendt bekymringen til en mere positiv
udvikling. Hvis det
ikke lykkes, tager
vi kontakt til forældrene og drøfter, hvad der skal ske fremover
-
Når vi er nået hele vejen rundt
afklarer vi, hvad der skal
foretages af skridt
videre i forløbet
Mulige handlemuligheder kan
være PPR og andre
tværfaglige instanser
Børnemiljøplan.
Formålet med loven er at
bidrage til,
at børn i dagtilbud
har et godt fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø, som fremmer
børnenes
trivsel, udvikling og læring.
Børnemiljøvurderingen skal
indeholde
en kortlægning af
dagtilbuddets fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø.
Det
fysiske
børnemiljø:
De fysiske rammer for
dagtilbuddets
opbygning og faciliteter:
- Børnehaven er
beliggende i en høj kælderlejlighed, som består af et grupperum i
vinkel på 43m2.
- Et puderum på 24m2.
- Et køkken med
mulighed for at spise/arbejde på 8,5m2.
- Et børnetoilet på
8,3m2.
- Et voksentoilet på
0,7m2.
- Et
kontor/opholdsrum på 13,8m2.
- Et depotrum på
0,7m2.
Almindelige
hygiejneforhold samt
toilet/pusleforhold:
- Vi har to
børnetoiletter, et stort og et lille, hvoraf det store er afskærmet med
et forhæng.
- Toilettet ligger
separat med udgang til en gang. Der er mulighed for at lukke en dør,
hvis behovet er der.
- Vi har en lang
vask med to haner, som er regulerede således at det varme vand ikke
bliver for varmt. Børnene kan benytte en sæbedispenser og tilhørende
engangshåndklæder.
- Vores indsats i
forhold til børnenes hygiejne er beskrevet i vores sundhedspolitik
- De voksne har en
separat håndvask.
- Til de børn, der
bruger ble, har vi et puslebord, som kan slås ned og dertil hørende
stige.
- Ved bleskift
benyttes enten papir eller et rent håndklæde som underlag. Puslepladen
aftørres efterfølgende med bakteriedræbende væske.
Rengøringsstandard:
- Vi har ansat et
rengøringsfirma, som gør rent en time dagligt efter vores åbningstid,
derudover er der hovedrengøring en gang årligt.
- Se vedlagte bilag
over rengøringsplanen.
- Der er udarbejdet
et internt skema over, hvilke rengøringsopgaver der skal udføres af
vores medhjælper.
Garderobeforhold,
udendørsarealer:
- Hvert barn har sin
egen garderobeplads, som består af et par knager, hylde til fodtøj og
et aflukket skab.
- Gangarealet, hvor
garderobepladserne er indrettet, er temmelig trangt. Dette kompenserer
vi for ved at lægge børnenes tøj frem på gulvet i begge stuer, så selve
påklædningssituationen bliver mere bekvemmelig, mindre trang og dermed
mindre konfliktfyldt. Samtidig er det en væsentlig del af det
pædagogiske arbejde at motivere børnene til at blive selvhjulpne i
denne situation, hvilket kræver plads.
Stuernes
forhold og størrelse:
- Som beskrevet
under de fysiske rammer har vi relativt mange kvadratmeter til rådighed.
- Det store
grupperum har mange funktioner. Det bliver brugt til mere fordybende
lege såsom spil, div. kreative aktiviteter, lego og meget andet.
- Rummet bruges også
ved frokosten, hvor vores tre borde er i brug.
- Vi ser det som en
fordel, at der er en vinkel på stuen, da børnene på denne måde kan føle
sig mere ugenerte og uforstyrret af andre børn i deres leg.
- Vores puderum
bliver primært brugt til mere fysiske aktiviteter. Rummet er indrettet
med hus i to etager, madras til udspring og med redskaber til motoriske
udfoldelser som f.eks. faldskærm, hængekøje og forhindringer af
forskellig art.
- De voksne
bestemmer langt hen af vejen, hvem der må komme i puderummet. Dette af
hensyn til børnegruppen som helhed, idet vi kigger på børnegruppens
sammensætning og ud fra den vurderer, hvem der i givet fald vil have
mest gavn af at være i rummet.
- Vi oplever også
den voksenstyrede administration af puderummet giver færre
frustrationer hos børnene, idet der ellers udspilles flere kampe om,
hvis tur det er til at komme derind.
Støj,
indeklima,
ventilation og lysforhold:
- Vores pædagogik og
rummenes indretning gør det muligt at forebygge meget støj for det
meste.
- I vores almene
pædagogiske praksis prioriterer vi ofte at børnegruppen bliver delt.
- Et andet element i
at forebygge støj er selve den pædagogiske tilrettelæggelse, som kan
tage højde for hvilke børn, der har et særligt behov for at røre sig,
evt. være ude i større grad end andre.
- På det fysiske
plan har vi lyddæmpende loftplader og i puderummet nogle enkle møbler,
som gør, at der ikke kommer efterklang i rummet.
- Alle vores
legetøjskurve er beklædt med stof, som giver en lyddæmpende effekt.
- Vi har tidligere
haft en ekspert ude fra bedriftssundhedstjenesten, som godkendte vores
lydmiljø.
- Både i puderummet,
grupperummet og på børnenes toilet har vi fået etableret et
ventilationsanlæg, som lever op til det nye regelsæt med udsugning og
indblæsning.
- Vi har gennem
nogle år fokuseret på vores belysning. Vi har haft både ekstern ekspert
og elektriker inde over i forhold til at byde ind på bedste løsning.
Vores nuværende belysning virker optimal, i og med vi både har mulighed
for hygge belysning og samtidig kan skrue helt op for blusset, hvis det
er behovet. I puderummet har vi tidligere haft problemer med mangelfuld
belysning i krogene og med skygger, dette er fjernet med den nye
belysning.
Som beskrevet under
stuernes forhold
og størrelse er vi
begunstiget med rimelig god plads, men pladsen alene fremmer ikke
børnenes
trivsel, udvikling og læring.
Vi ser strukturen i
dagligdagen som
et vigtigt fundament
for, vi kan leve op til at tilgodese ovennævnte.
Vi laver en overordnet
planlægning
for ugen, hvor de
prioterede pæd. aktiviteter er i fokus.
Ud over den overordnede
planlægning
bruger vi hver morgen
til at detailplanlægge de respektive børnegrupper. Dette sker ud fra
børnenes
relationer, udviklingsniveau og andre specifikke behov. Alt dette så vi
i
praksis har mulighed for at efterleve vores pædagogiske mål og
definerede
læreplan. For at sikre os vi kommer omkring læreplanen, har vi nogle
planlagte
projekter, der er fordelt over hele året. Disse projekter tager deres
afsæt i
børnegruppens sammensætning og dermed deres primære behov for læring og
udvikling.
Kunsten er at få de planlagte projekter gjort nærværende og relevante
for
børnegruppen.
En stor del af den
pædagogiske
praksis går med at gribe de
spontane situationer, hvor børnenes lyst og engagement er afsættet for
læringen.
Personalet drøfter dagligt
det
enkelte barns
udviklingsniveau for på denne måde hele tiden at have opmærksomhed på
barnets
potentialer og kompetencer.
De mest udsatte børn, det
være sig
børn med særlige behov,
nye børn og tosprogede børn tilbyder vi de bedst mulige fysiske rammer,
når det
overhovedet er muligt.
På vores stue er der rig
lejlighed
til at vælge legetøj,
spil, papir og mange andre ting efter behov.
I puderummet er der
ligeledes
mulighed for fysisk aktivitet
på mange planer.
Stoles og
bordes mulighed for at
fremme børnenes
sundhedsmæssige trivsel:
- Børnehaven har
nogle børnemøbler, som fungerer optimalt på det ergonomiske plan.
Stolene har tillige den fordel, at det næsten er umuligt at vippe på
dem.
- Bordene er afstemt
i højden, så de passer til børnegruppens behov.
Kemiske
rengørings- og
vedligeholdelsesprodukters
indflydelse på børnenes sundhedsmæssige trivsel:
- Rengøringsselskabet
benytter sig af rengøringsmidler, som ikke er sundhedsskadelige for
børnene.
- Rengøringsmidlerne
befinder sig i et aflåst skab.
Kemikalier i
øvrigt:
- Vi har relativ få
kemikalier i børnehaver.
- De kemikalier vi
har brug for til køkkenfunktionerne/maskinerne står, så de ikke er
tilgængelige for vores børn.
Håndværkere i
huset:
- Når vi får lavet
større vedligeholdelsesarbejder forsøger vi så vidt muligt at undgå at
en større gruppe børn er tilstede, så håndværkerne kan arbejde rimeligt
uforstyrret. Ved mindre reparationer vil det faste personale sikre sig,
at børnene ikke ”piller”.
Det
psykiske
børnemiljø:
Trivselsforhold
og
stemningen/kulturen/traditionen i
børnehaven:
- Vores kultur og
stemning er en variabel størrelse alt efter børnegruppens
sammensætning, samtidig har det også en betydning, hvor længe
personalet har været i huset.
- Ved opstarten af
forældresamarbejdet ligger en stor opgave i at få informeret om
dagligdagen og få lagt en grobund for et forhold, der bærer præg af
tillid.
- Generelt er vores
gamle børn gode til at introducere de nye små børn. De hjælper dem rent
praktisk, udviser omsorg, inddrager dem i deres lege. Alt det ser vi
som en positiv afsmitning af den kultur, vi almindeligvis har.
- I perioder kan den
gode kultur dog krakelere. Den kan være grundet mange nye børn på en
gang, således at de gamle forbilleder ikke længere er der til at trække
læsset.
- Når der sker et
stort kulturskred, er det vigtigt for de voksne at holde tungen lige i
munden og løbende få drøftet, hvordan det er mest hensigtsmæssigt at
tackle situationerne, så det bedste fra den gamle kultur bliver
bibeholdt. Et eksempel på et skred i kulturen kan være en dårligere
tone blandt børnene, som hurtigt kan have en afsmittende virkning, hvis
ikke der handles på det.
Børnehavens
præg af
tryghed og omsorg for hinanden:
- Vi er en lille
børnehave, hvor vi ser det som børnenes fordel, at børnene kender alle
de voksne godt og samtidig er der en vis kontinuitet i vores hverdag.
- Når et barn
starter er der en fast voksen, som står for den første kontakt til
barnet og forældre. Dog kommer resten af personalet hurtigt i spil i
kontakten til både barn og forældre.
Et af
kerneområderne i Tusseneldas
pædagogik er vores
opdeling af børnegruppen:
- For os er det
noget centralt at opdele børnene i grupper alt efter barnets udvikling,
relationer til store/små, så vi på den måde får en øget opmærksomhed på
det enkelte barns behov.
- I det hele taget
er både den fysiske og psykiske omsorg et af vores omdrejningspunkter
set i lyset af at føle sig godt tilpas i børnehaven. Vi har defineret,
hvad omsorgen betyder for os i vores årsplan.
- Et lille eksempel
er det lille barns behov for at holde en pålidelig voksen i hånden, når
vi skal ud af huset.
- Et andet eksempel
er vores forskellige måder at tackle konflikter på. Det betragter vi
som et gode med forskelligheder i huset, dog er det vigtigt løbende at
få drøftet nogle af de svære konflikter og på den led hele tiden bevæge
sig i retning af barnets virkelighed.
Samspil mellem
børn og voksne og
børnene indbyrdes.
- Vi har defineret
vores værdier i årsplanen, hvor nogle af de centrale for et godt
samspil er: omsorgen, respekt/tolerance, empati, struktur, tillid og
tryghed og venskaber.
- Tonen i Tussenelda
er en anden væsentlig bestanddel af et godt samspil, vi tror den
indirekte påvirker børnene positivt eller negativt, alt efter, hvilket
”toneleje”, vi befinder os i. Vi forsøger så vidt muligt at gribe
børnene i en kommunikation, hvor grimme ord og nedgørende handlinger
viser sig, og omvendt forsøger de voksne at være gode rollemodeller med
en god og anerkendende kommunikation. Børnene skal vide, de kan regne
med de voksne, også når børnene forsøger at spille os ud mod hinanden,
ved eks. et nej til et puderum eller andet.
- Et forløsende
middel til et konstruktivt samspil er humoren, hvilket selvfølgelig
kræver et godt kendskab til hinanden.
- Blandt børnene
afspejles deres velbefindende sig ved, hvordan børnene fungerer sammen.
Det
viser sig eks. ved:
·
Hvor
gode, de er til at vise omsorg overfor
hinanden.
·
I
hvilken grad børnene leger på kryds og tværs.
·
Hvor
rummelige de er til at modtage nye børn
De
nævnte kompetencer arbejder vi
dagligt med, da børnegruppen konstant er bevægelig i sin udvikling.
Udendørs
arealers betydning for
samvær og adfærd:
- Vi benytter
overvejende de nærmeste legepladser, hvilket betyder børnene får mange
oplevelser og udfordringer dagligt på flere planer:
- Børnene udfordres
på mange forskellige motoriske områder, i og med legepladserne er meget
forskellige i deres tilbud og plads.
- Børnene udfordres
dagligt i at færdes i trafikken,ved at overholde færdselsregler og
holde i hånd.
- Der opstår hyppigt
et fællesskab, når vi er fremmede steder.
- Vi benytter gården
hyppigt. Børnene er glade for den, specielt vores cykler.
Det
æstetiske
børnemiljø:
Vi bestræber os på at
helhedsindtrykket af børnehaven viser et
sted, der er rart at være:
- Et gennemgående
træk når mennesker udtaler sig om Tusseneldas æstetiske miljø, er at Tussenelda opleves som
hjemligt og hyggeligt med en afslappet indretning. Det er børnenes
ting,som dominerer helhedsbilledet.
- Tussenelda
fremtræder velholdt på det mere håndværksmæssige plan.
.
Stuernes
indretning og udsmykning som
mulig inspiration for
børnene:
- Vi har de to stuer
med to forskellige funktioner: motorisk udfoldelse og mere
stillesiddende aktiviteter.
- I stuen med
motoriske aktiviteter har vi valgt, at de voksne styrer, hvilke
specielle grovmotoriske ting, der kommer ned fra skabet.
- På den anden stue
ligger spil og legetøj fremme til fri afbenyttelse. Vi er klar over vigtigheden i jævnligt at
præsentere tingene specielt for de mindre børn, så de er klar over
deres eksistens.
- Dog bliver denne
stue også ind imellem forvandlet til forhindringsbane eller brugt som
rum for snurretoppe eller anden sjov fysisk udfoldelse. Børnene er
ganske enkelt de bedste leverandører af fantasifulde legemiljøer.
Vi
sætter
løbende
fokus på dele af børnemiljøet og viderudvikler på den måde vores lille
børnehave.
Til toppen af siden